8 juli 2009

Jag måste bryta mitt löfte! :S

Jag lovade mig själv att jag inte skulle skriva om Michael Jackson i bloggen, alla gör det och jag kände att jag skulle hålla bloggen utanför det. Det skrivs om det överallt så att det räcker. Men jag måste verkligen göra ett inlägg ''till'' honom / för honom efter att ha kollat på tv4’s minnesceremoni. Jag har alltid gillat hans musik och så, men aldrig riktigt insett hur han var som person. Jag har bara sett Michael Jackson som en stor musikikon – som jag tror att många andra gör också.

Som jag nu har förstått det så var han en väldigt snäll och givmild människa, som bara ville allt och alla väl. Han är en av få artister som faktiskt skänkte bort nästan alla sina inkomster. Han är också en av få som har gjort någon meningsfulls utifrån sin musik. Vi kan ta låtar som t.ex. We Are The World, Heal The World och Man In The Mirror. Det är bara ett fåtal av alla meningsfulla låtar. Hans låtar var inte som alla andras, som handlar om hur sexiga dom är eller hur mycket pengar de har. Det är en av de saker som jag tycker gör honom till en riktig ikon för just musiken överlag.

Hans dotter sa det sista orden på ceremonin som fick mig att brista i gråt för kanske femte gången under de två timmarna som ceremonin höll på. Hon sa inte många meningar men det räckte nog för att få många ögon tårfyllda runt om i världen. I just wanted to say . . . ever since I was born, daddy has been the best father you can ever imagine … and I just wanted to say that I love him so much. Dom orden rörde nog inte bara mig. Min mamma satt brevid mig och vi kunde snyfta ikapp. Det måste vara svårt för hans barn. Det är det för alla barn som förlorar en förälder, men de har haft det svårt sedan de föddes. De blir förföljda av kameror och rykten och lögner om sin pappa. Det är klart det inte är lätt att växa upp så. Vi kan tycka att de har de bra för att de kunde få vad de ville med MJ som pappa. Men jag tror inte någon skulle vilja byta ut sitt liv till det som dom hade. Jag menar inte att de inte var lyckliga, men de skulle nog ha uppskattat ett lite mindre kändisartat liv. Jag tror ni förstår vad jag menar. Hur som helst sa hon fina ord som berörde de allra flesta.


En person som alla trodde skulle medverka under ceremonin var Diana Ross. Alla verkar tycka att det är så konstigt att hon inte medverkade. Men är det det? Michael Jackson var en av hennes absolut närmaste och bästa vän. Jag skulle aldrig ha kunnat medverka, eller ställa mig på en scen när man vet att det är 11’00 människor i samma lokal som har ögonen på en PLUS att det sänds ut i hela välden. Att hålla ett tal när en bit av en själv är borta, när hjärtat värker av saknad, det kan inte vara lätt. Så för alla de som tycker att det var fel av henne att inte medverka. KÄFTEN! Hon lämnade sina ord på annat vis och fick fram det som skulle vara sagt, och det var fint.


Det var många som höll mycket fina tal, men ett av de finaste var ändå Brooke Shields’s. Hon var också en nära vän till MJ (jag gillar inte att skriva MJ för det låter som att jag låtsas att jag känner honom eller försöker vara cool och dra till med en förkortning). Hon berättade att han älskade att skatta, vilket jag tror att han har gemensamt med de allra flesta på denna planet. Hon berättade om sången ’’smile’’. Att det var hans favoritsång. När hon sedan läste upp en rad ur sången ” Smile
tho' your heart is aching” och pekade upp mot himlen kunde jag inte hålla mina tårar inne, och för andra gången regnade det på filten jag hade runt mig under ceremonin. Sen var det så rätt att hans ena bror sjöng den efter. Sången Smile alltså.

Nu har jag nästan bara tagit upp det som hände under ceremonin. Men det var det som kom nu. För övrigt älskar jag låtarna och jag tycker som sagt att han är en underbar människa. Man kan säga vad man vill och tro vad man vill, allt det med att han var en pedofil och hur det nu var. Jag vet inte om jag tror på allt det som sägs. Jag vill i varje fall inte tro det. Efter att ha sett intervjuer med honom om denna händelse tror jag på honom. Varför skulle han, The King Of Pop, Michael Jackson, som älskade människan, som älskade barn och bara ville h alla väl och göra världen bra och säker plats att leva på, och det som gör saken ännu mera otrovärdig: att han själv blivit behandlad som skit av sin far, våldta ett barn? Varför skulle han det? Kan någon själ berätta det för mig? Jag tror inte ett skit på detta. Jag vill i varje fall inte göra det, så då gör jag det inte heller.

Hela den här grejen med Michael Jackson tar stor plats i media, och som jag skrev förut så hade jag tänkt ta avstånd från detta. Jag ville inta att alla skulle tro att jag var en sådan där tönt som skriver: ÅÅHH R.I.P MJ MISS U 4EVER. Det gör jag inte heller. Nu har jag bara skrivit ett sjukt långt inlägg i min internetdagbok som är öppen för vem som helst. Hur som helst. Kungen av musik är död. Eller ”The King Of Pop” som han nog kommer bli känd för framöver. Mina barn kommer nog få höra det och känna igen honom så. Precis som mig och Elvis. Alla vet vem det är nu på min tid också, även fast ingen lyssnar på det så vet alla att han var den han var. KUNGEN

Love<3

4 kommentarer:

Julia sa...

hahhaah hur fan orkar du skriva s[ mycket...
toent <3
inge michael i min blogg iaf!

Elin Sjögren sa...

hahah jag vet inte. jag skrev det i word och det blev bara mer och mer!! haha men det är najs. läste du ALLT?? :0

julia sa...

hahaha fuck heller läste ingenting.. :D

Elin Sjögren sa...

haha sucker